Ako zvládnuť prehliadky

Budem vychádzať z toho, že ste sa rozhodli svoju nehnuteľnosť si predať sami. Volajú vám záujemcovia a radi by sa prišli na nehnuteľnosť pozrieť osobne. Pokiaľ sa viete dohodnúť na čo najbližšom termíne je to len najlepšie, neodkladajte termín prehliadky zbytočne dlho. Nikdy neviete koľko prehliadok môže záujemca absolvovať pred tou vašou, čím zvyšujete riziko, že sa môže rozhodnúť pre nejakú nehnuteľnosť skôr, než uvidí tú vašu. Rovnaké pravidlo platí aj pri zverejňovaní inzerátu. Pokiaľ viete, že najbližší týždeň budete na dovolenke, prípadne vás čaká niekoľko dní služobná cesta, počkajte so zverejnením inzerátu až do momentu, kedy budete vedieť pohotovo reagovať na prípadné obhliadky.

Keď bude záujemcov viacej, urobíte dobre, keď sa vám jednotlivé termíny prehliadok podarí naplánovať v takých intervaloch, aby sa jednotliví záujemcovia mali možnosť stretnúť, teda aby prehliadky nasledovali priamo za sebou. Pokiaľ prvý záujemca pri odchode s prehliadky stretne ďalšieho záujemcu a je v stave, že nad vašou nehnuteľnosťou bude vážne rozmýšľať, bude mu viac než jasné, že k rozhodnutiu by sa mal dopracovať čo najskôr.Z psychologického hľadiska je takéto stretnutie oveľa účinnejšie ako keď záujemcovi len poviete, že máte ďalších záujemcov.

Pred samotnou prehliadkou by ste mali vašu nehnuteľnosť pripraviť pre záujemcov. Je to podobné ako pred fotením. Aj keď už to nemusí byť tak dôkladné do posledného detailu. Pred fotením je dôležité klásť dôraz naozaj na detaily, ale v prípade že v ponúkanej nehnuteľnosti bývate, prípadne ešte aj s deťmi je viac než jasné, že v stave v akom bola vaša nehnuteľnosť pripravená na fotenie sa vám ju nepodarí mať pripravenú na každú prehliadku.

Stretol som sa aj s názorom, že fotky, ktoré sú pripravené profesionálnym spôsobom s dôrazom na upravenosť až do detailov, sú v konečnom dôsledku pre záujemcu zavádzajúce alebo nebodaj priam klamlivé. Nie je to pravda. Práve takéto fotky slúžia k tomu, aby si prípadný záujemca dokázal predstaviť, ako to môže vyzerať v prípade, že si dá niekto záležať.

Ale späť k prehliadke. Pred jej začiatkom by ste teda mali pripraviť veci tak, ako by ste čakali návštevu. Ak v byte bežne fajčíte, skúste aspoň nejaký čas pred prehliadkou nezapáliť si priamo doma, kvalitne vyvetrajte a použite nie moc výrazný osviežovač vzduchu. Dobre urobíte, keď v každej miestnosti rozsvietite svetlá. Dostatok svetla nebude nikdy na škodu. Proste a jednoducho urobte všetko pre to, aby sa u vás cítili záujemcovia príjemne.

Mali by ste byť pripravený záujemcom na začiatku urobiť niečo ako organizovanú prehliadku. Znamená to prejsť s nimi postupne všetky miestnosti, dať informáciu o dispozícii, celkovej rozlohe. Ideálne, keď si pomôžete textom ktorý ste použili v samotnom inzeráte, záujemcovia si nebudú určite pamätať detaily. Buďte pripravený na všetky otázky, aby ste napríklad pri otázke aké sú mesačné náklady na bývanie nemuseli telefonovať manželke/ manželovi, lebo práve toto rieši ona/on a vy nemáte vôbec predstavu.

Pokiaľ v nehnuteľnosti bývate s rodinou a deťmi, tak pokiaľ je to aspoň trochu možné, snažte sa pri prehliadke eliminovať počet osôb, ktoré sa budú zdržiavať doma. Chápem, že to nemusí byť ľahké, obzvlášť pokiaľ máte malé deti. Ale aj tu platí, že záujemcovia sa budú cítiť lepšie pokiaľ pri prehliadke budú mať dostatok priestoru si celú nehnuteľnosť pozrieť dôkladne a vyhneme sa situáciám ako napríklad : do tejto miestnosti len nakukneme, lebo syn sa učí do školy. Nezabúdajme na to, že záujemca sa rozhoduje hlavne na základe pocitov, preto by sme mu mali dať čo najväčší priestor ich počas prehliadky načerpať. Počas prehliadok sa stretnete s rôznymi ľuďmi, rôznymi reakciami. Pokiaľ budú niektoré reakcie negatívne, pokúste sa zistiť ich dôvod alebo príčinu. Niekedy môžu byť veľmi užitočné pokiaľ budete musieť upraviť cenu. V tomto prípade platí, že aj negatívna informácia je informácia a niekedy môže byť pre nás užitočná.

Predajnosť nehnuteľnosti ovplyvňujú 3 základné faktory a to konkrétne : dispozícia, lokalita a cena, takže si môžete byť istý že pokiaľ absolvujete množstvo prehliadok a na každej budete počuť nejaké výhrady, prípadne  len staré známe ďakujeme my sa vám ozveme, počítajte s tým že skôr či neskôr budete musieť upraviť predajnú cenu.

Pokiaľ ste nútený cenu upraviť, tak platí, že je úplne jedno v akom štádiu predaja ste, či na začiatku a nikto vám nevolá, alebo máte za sebou množstvo neúspešných prehliadok, tak pamätajte na to, že úprava predajnej ceny smerom nadol bude mať zmysel pokiaľ ju budete robiť po určitom čase a bude citeľná, rozhodne nemá zmysel, keď každý tretí deň zľavíte na cene 1000 eur.