Internet vám ponúka veľa možností kde môžete inzerovať. Väčšina z nich je bezplatná, ale platí, že by som sa zameral len na tie najväčšie v niektorých prípadoch aj platené (reality.sk, nehnutelnosti.sk, topreality.sk, avizo.sk). Pokiaľ predávate nehnuteľnosť napríklad v Bratislave bude asi viac než zbytočné inzerovať na stránke www.kosicke-byty.sk aj keď by taká inzercia bola bezplatná.

Pripravili ste všetko pre inzerciu vašej nehnuteľnosti a samotný inzerát ste aj zverejnili na internete a teraz sa tešíte ako vám budú telefonovať záujemcovia a budú sa predbiehať v tom kto vašu nehnuteľnosť kúpi?

Nepoteším vás celkom. Pokiaľ ste správne určili predajnú cenu, tak sa vám samozrejme záujemcovia ozvú, ale musíte sa pripraviť na skutočnosť, že vás začnú telefonátmi bombardovať realitní makléri a ponúkať vám svoje „služby“. Pred časom som urobil to, že som zverejnil fiktívny inzerát, v ktorom som ponúkal byt na predaj. Priznám sa, odflákol som ho. Zverejnil som jednu fotku, do popisu uviedol že predávam garsónku po rekonštrukcii v Starom meste. V priebehu pol dňa ma kontaktovalo asi 20 maklérov a každý mi ponúkal služby realitnej kancelárie. Jedna skupina mi ponúkla, že byt nafotia, dajú do inzercie a o všetko sa postarajú. Tváril som sa ako úplne neznalý laik a pýtal som sa, čo si mám predstaviť pod pojmom, že sa o všetko postarajú. Druhá skupina maklérov už zrejme znechutená tým, že celý deň sedia v kancelárii a takýmto spôsobom sa snažia dostať k nehnuteľnosti mi len ponúkla, že ma zaradia do ich internej  databázy a budú ma kontaktovať až keď budú mať záujemcu.

Pre človeka, ktorý sa nepohybuje v realitnom svete sa tieto ponuky môžu zdať ako niečo zaujímavé, pre niekoho naopak nie lebo renomé realitných maklérov bohužiaľ medzi ľuďmi nie je dobré a platí skutočnosť, že svoju častokrát vysokú províziu si zoberú za minimum práce.

Pri tom, ako mi všetci makléri telefonovali a predbiehali sa v tom, kto bude môj byt ponúkať ma zarazilo niekoľko vecí (v skutočnosti som ich očakával), každý chcel prísť nafotiť dohodnúť sa a podobne. Ani jeden z nich sa ma nespýtal na veci ako napríklad, prečo byt predávam, či sa ponáhľam s predajom, nikto nemal najmenšiu snahu sa so mnou rozprávať o cene bytu (bola to cena ktorú som zadal bez sekundy rozmýšľania a viem že od správnosti mala ďaleko), pričom toto sú dôležité faktory ktoré určujú stratégiu marketingu a celého predaja nehnuteľnosti.

Niektorí mi tvrdili, že ma ich služba nebude nič stáť, že províziu zaplatí kupujúci, rovnako mi ponúkali inzerciu na 70 inzertných serveroch. Stručne povedané asi po 20 telefonátoch som rezignoval a prestal som neznáme čísla zdvíhať a na druhý deň som inzerát zmazal.

Z celej veci mi bolo smutno, lebo viem, že pokiaľ budú makléri pracovať podobným spôsobom, tak povesť nášho povolania bude vždy taká aká je dnes. Ako by to malo vyzerať?

Keď už sa rozhodnem niekomu ponúknuť svoje služby, mal by som sa s ním normálne porozprávať ako človek s človekom. Zistiť, čo ho k predaju vedie, aké má od neho očakávania, prípadne aká je jeho predstava, kedy peniaze z predaja potrebuje. To všetko pre mňa ako makléra sú dôležité informácie, lebo je rozdiel, keď mi klient povie, že peniaze potreboval nutne už včera a dnes je neskoro, alebo mi povie, že peniaze potrebuje na stavbu nového domu v horizonte niekoľkých mesiacov prípadne, že peniaze nepotrebuje použiť nutne na nič. Až keď poznám všetky predstavy a požiadavky klienta, viem mu ponúknuť adekvátne riešenie a to akým spôsobom k predaju pristúpime tak, aby to bolo pre neho čo najlepšie.

Správny maklér by vám mal vedieť stanoviť odhad ceny za ktorú sa nehnuteľnosť predá, rovnako aj časové obdobie v akom by malo k predaju prísť. Pripraviť kvalitný marketing nehnuteľnosti a hlavne byť pripravený a dokázať vyjednať prípadne obhájiť so záujemcom čo najlepšiu predajnú cenu, lebo každý kto na prehliadku príde bude chcieť o cene jednať. Pokiaľ nemá maklér vyjednávacie schopnosti, čo bude robiť v prípade, že za ponúkanú cenu bude mať dvoch alebo viacerých záujemcov o kúpu?

Bude schopný odkomunikovať záležitosť tak, aby mu potenciálny kupci uverili a nemysleli si len, že je to spôsob ako sa dopracovať k vyššej cene? Pokiaľ vám maklér tvrdí, že províziu zaplatí kupujúci tak vám proste a jednoducho klame. Vy si najímate služby makléra, mal by vás zastupovať a hájiť vaše záujmy, provízia je súčasťou kúpnej ceny a aj keď nie priamo

ale nepriamo platíte služby makléra vy, lebo nakoniec dostane peniaze z predaja ponížené o jeho províziu.

Z dlhoročnej praxe by som rovnako vedel rozprávať zážitky a príbehy o tom, ako sa jednotlivé predaje dokážu vo svojom priebehu vyvinúť. Musíte počítať aj s tým, že nakoniec sa nájde záujemca, ktorý vám nemusí úplne sadnúť po ľudskej stránke, prípadne sa jeho konaním celý proces zbytočne komplikuje a zdržiava. Niekoľkokrát sa mi stalo, že kým sme sa dostali k podpisu kúpnej zmluvy, vzťah medzi predávajúcim a kupujúcim bol taký, že predstava že by sa pri podpise mali spolu stretnúť osobne neprichádzal vôbec do úvahy, lebo v takom prípade by asi ani k podpisu neprišlo.

Aj v takýchto prípadoch je profesionalita makléra veľmi dôležitá a napriek tomu, že maklér zastupuje vás s jeho prácou by mali byť spokojné obidve strany. Ale to už trochu predbieham, pretože píšem o podpise kúpnej zmluve.

Sme v štádiu, že svoju nehnuteľnosť inzerujete, zvládate nápor večne volajúcich maklérov a pokiaľ sa vám podarilo správne určiť predajnú cenu určite vás kontaktujú aj priamy záujemcovia.

Nepoviem vám presné číslo koľko by ich malo byť denne ani v akom pomere by mali byť k spomínaným maklérom. Vždy to závisí od konkrétnej nehnuteľnosti a taktiež od situácie v akej sa nachádza realitný trh.

Dopyt po nehnuteľnostiach je určite veľký, v niektorých prípadoch väčší ako samotná ponuka. Vplyv na to má predovšetkým skutočnosť, že úrokové sadzby pri hypotekárnych úveroch sú dnes na svojich minimách. Je pravda, že podmienky pre získanie hypoték sa neustále sprísňujú ale to je v konečnom dôsledku len dobre, lebo predchádzame tomu aby sa ľudia zadlžovali až veľa, čo by v budúcnosti mohlo mať negatívne dopady na celú ekonomiku ako napr. nedávna globálna finančná kríza, ktorá bola spustená v roku 2008 hypotekárnou krízou v USA.